Badania marketingowe – podstawowe definicje i podziały
Definicja badań marketingowych to zaledwie jedno zdanie, które wystarczy za całe wywody. Kwintesencja wiedzy zawarta jest w kilkunastu zaledwie wyrazach i brzmi:
Badania marketingowe to proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji, danych, zbieranych w sposób systematyczny i obiektywny. Na końcu procesu zachodzi proces decyzyjny, do którego potrzebna była niezbędna wiedza zdobyta w trakcie badania.
Przed podjęciem badań należy rozważyć kilka kwestii.
Pierwszą jest problem, który wyłonił się z masy spływających danych i wynikający ze specyfiki procesów biznesowych. Od jego wagi zależy między innymi budżet, który zostanie położony na stole.
Choć to trudno przewidzieć na początku, należy oszacować przybliżoną wartość poznawczą zebranego materiału. A także balans między korzyściami ze zdobycia informacji a kosztem poniesionym na ich pozyskanie.
Rodzaje badań marketingowych.
Układ przedmiotowy – to badania środowiska, w którym zachodzą procesy; badanie wyników z działania; badania związane z pakietem marketing mix.
Badania warunków działania rozpatruje:
– popyt na wyroby oferowane
– działania konkurencji
– mresearch otoczenia zewnętrzne – tzw. mikrootoczenia
– badanie stosunków wewnętrznych.
Badania marketing-mix to zestaw czterech narzędzi określanych skrótem 4P (z ang. product, price, placement, promotion) w podstawowej wersji i rozszerzonym do 5P o personel, a nawet 7P (proces, świadectwo materialne), dla usług.
– Produkt – którym mogą być drzwi wewnętrzne
– Cena
– Dystrybucja
– Promocja
– Personel
– Proces
– Świadectwo materialne
Badania skutków działania to:
– wielkość bieżącej sprzedaży
– udział firmy w rynku
– wizerunek trwale związany z marką
– znajomość promocji w środowisku klientów, oddającą sprawność komunikacji.
Rodzaj wykorzystywanych w badaniach źródeł informacji rozróżnia dwa zasadnicze sposoby
– badania wykonywane zza biurka oparte na danych zastanych
– badania terenowe, zbierające nowe dane.
Celem badań jest:
– eksploracja zasobów, która pozwala na zrozumienie istoty zjawiska i określenie zasięgu wpływu
– eksplanacja, czyli wyjaśnienie głębiej położonych aspektów, które zwykle wydobywa na światło dzienne badanie eksploracyjne.
Charakter pozyskiwanych informacji:
– badania ilościowe – ich wyniki można przetwarzać metodami statystycznymi; próba badawcza jest znacznie większa niż w badaniach jakościowych; transpolacja wyników na całą populację
– badania jakościowe – badanie motywów i preferencji; nie można wyników przetwarzać statystycznie; próby są nieliczne, a wyników nie da się uogólnić.